Samenvoegen 2 foto's (Luminance Blending) - PhotoshopHet is in Photoshop mogelijk om
twee foto's zo te mengen, dat het er
één lijkt.
Of dit gaat lukken is in eerste instantie afhankelijk van de aard van de foto's zelf. Niet alle afbeeldingen zijn even geloofwaardig te mengen. Veel experimenteren dus.
De makkelijkste manier zou zijn; Leg twee lagen over elkaar, en verminder de dekkendheid, of opacity, van de bovenste laag.
Het resultaat is dan echter een slap aftreksel van iedere laag, en je krijgt niet het idee dat ze bij elkaar horen:

Dus daarom hier de ingewikkelde manier.
Open de achtergrondafbeelding, in dit geval een foto van mijn vuist:

Open de voorgrondafbeelding, in dit geval een foto van schuimend water:

Zorg dat de Move-tool actief is, sleep de voorgrondafbeelding naar het venster met de achtergrondafbeelding. (Als je de twee afbeeldingen van te voren al even groot of passend hebt gemaakt, druk dan op Shift voordat je de voorgrondafbeelding loslaat. Dan ligt hij precies uitgelijnd met de achtergrond)
De voorgrondafbeelding opent als een nieuwe laag. Zet de Blend Mode van deze laag op 'Screen':

Dubbelklik nu op het kleine plaatje van het water in het Layer-venster:

Je komt in dit scherm:

Nu gaan we met de schuifjes onderaan in het scherm de lagen vermengen.
Dit is wat lastig uit te leggen. Je kunt het beste gewoon wat schuiven totdat je denkt de juiste instellingen gevonden te hebben.
Als het niet direct lukt, is dat niet erg want de instellingen zijn niet definitief zodra je op OK klikt. Je kunt ze later weer veranderen.
Ik ga wel wat proberen uit te leggen over de schuifjes, want ze kunnen nog iets meer.
Als je de bovenste schuif, die in ons geval correspondeert met de afbeelding van het water, naar rechts schuift, zul je zien dat het water langzamerhand 'oplost'.

Dit levert echter al snel een te hard resultaat op. En er gaat in ons geval ook wat teveel informatie verloren.
Om dit effect wat geleidelijker te laten gaan, doen we het volgende:
Ga met de muiscursor op de linkerkant van het schuifje staan, druk op alt op het toetsenbord, en dan trek je het schuifje naar links.
Nu splitst het schuifje zich en kun je hem zover naar links schuiven als nodig is om een vloeiende overgang te krijgen.

Dit herhalen we bij het onderste schuifje, dat in ons geval correspondeert met de afbeelding van de vuist.
Je schuift gewoon wat heen en weer met de gesplitste schuifjes, totdat het lijkt alsof de bovenlaag deel uitmaakt van de onderlaag.
In ons geval bijvoorbeeld lijkt het net alsof er verfvlekken op de huid zitten.

Als je min of meer tevreden bent, klik je op OK.
Dan gaan we deze laag kopieëren, door Ctrl-J te drukken op het toetsenbord.
Zet in de nieuwe laag de Blend Mode op 'Color'.
Dubbelklik op het kleine plaatje van de nieuwe laag, en schuif de zwarte schuifjes terug naar links:

Klik op OK en:

Achtergrondje erbij en klaar

Nu wil ik nog een techniekje uitleggen dat hier sterk mee verbonden kan zijn.
In veel gevallen zul je niet alles willen mengen, zoals bijvoorbeeld de ogen in dit plaatje:

Zorg in zo'n geval dat je de background layer eerst kopieërt voordat je aan het mengproces begint.
Als je dan klaar bent met mengen doe je het volgende:
Maak een nieuwe lege layer aan, en zorg dat deze bovenaan staat. Dubbelklik op het kleine plaatje om in het Layer Style venster te komen.
Daar zet je de
Fill Opacity op 0%, en de
Knockout op Deep, en klik op OK
Nu kun je het penseel pakken, een willekeurige kleur uitkiezen, en beginnen te schilderen op de plaatsen waar je de achtergrond normaal wilt zien.
Alle lagen en effecten tot aan de background layer worden zo gewist. Als je een foutje maakt met schilderen kun je dit herstellen met de gum.
Veel plezier

Als er iets niet duidelijk is, dan hoor ik dat graag.
(En als het wel heel duidelijk is dan hoor ik dat nog liever

)