Strobist hoekje.
|
|
|
|
Bericht 1 @ di 17 jun 2008, 07:52
Ik merk dat er hier toch een aantal mensen interesse hebben in het hele strobist gebeuren. Voor diegene die geen idee hebben waarover ik het nu heb. Het hele strobist gebeuren is gestart door David Hobby en zijn website www.strobist.com staat vol met tips en links. Het handelt hier over tips om je flitser off-camera te gebruiken. Dit door gebruik te maken van de manuele mode van de flitsers en de camera. Heel wat tips over de technische dingen kan je in dit topic van RobertW al vinden. Maar misschien zijn er nog mensen die tips of DIY dingen willen delen of misschien tips waar je bepaalde dingen kan vinden. of bepaalde ervaringen willen delen. Kortom: een verzamelhoekje. Patrick. Eerste tip: Het LEE kleurgelsampleboekje: kan je hier bestellen.
----------
ooit zal ik wel eens een fotografiecursus volgen....
|
Adv
|
Deze advertentie verdwijnt als je ingelogd bent.

|
|
|
|
|
|
Bericht 2 @ di 17 jun 2008, 08:35
Strobist Voordelen: * relatief Goedkoop om mee te starten * Overal gemakkelijk bruikbaar * flexibiliteit Nogelijke nadelen: * minder sterk dan redelijke studio set * beetje meer houtje touwtje * Meer doe-het-zelf Op Fotovisie is nog meer te vinden over Strobist: http://fotovisie.net/forum/index.php?showtopic=28405 Filmpje van 7 minuten http://fotovisie.net/forum/index.php?showtopic=27797 Mijn zoektocht naar strobist materiaal. Eigelijk elke flitser die je handmatig kan instellen in 5 of meer standen is voldoende, maar pas op met flitsers van vroegen (20+ jaar): http://fotovisie.net/forum/index.php?showtopic=26939Het richtgetal verteld hoe sterk de flitser is, maar Canon meet dit bij maximaal ingezoomt, terwijl Nikon dat doen op 35mm (tipje mijnerzijds).
----------
Canon 400D | Canon A700
Ben altijd op zoek naar leuke en spontane modellen, bezoek m'n website en neem contact met me op...
|
|
|
|
|
Bericht 3 @ di 17 jun 2008, 09:15
Softboxen voor gebruik met losse flitsers: -Lastolite heeft twee versies: eentje van 60x60cm en eentje van 38x38cm http://www.lastolite.com/ezybox-hotshoe.php. Ze zijn vrij kostelijk. -Alzodigital.com verkoopt ook een 40x40cm versie. -Een andere versie wordt verkocht onder de naam 'tristar magic square'. Prijzen hiervan draaien rond de 42~50 euro. Ik heb een 40x40cm versie en tegen m'n eerste verwachtingen in zijn ze zeer snel op te zetten.
----------
|
|
|
|
|
Bericht 4 @ di 17 jun 2008, 09:17
Ik heb net dat filmpje bekeken wat Henry had geplaatst, maar strobist is dus gewoon je flitser los van je camera gebruiken, maar, wat is daar zo bijzonder aan? Dat is toch helemaal niks nieuws? Dat het "strobist gebeuren" door David Hobby gestart zou zijn vind ik ook wat vreemd in de oren klinken aangezien miljoenen mensen hun flitser al los van de camera zullen gebruiken, doe ik ook. Of is er nog iets bijzonders aan wat me (slaap nog in de ogen  ) ontgaat? p.s. Ik bedenk ineens, een jaar of 20 a 25 geleden toen ik mijn eerste losse filtser kocht stond dat al uitgebreid in de handleiding dat je je flitser op die manier kan gebruiken, dus ik snap niet waarom dat nou ineens aan die David Hobby wordt toegeschreven als de bedenker ervan?
|
|
|
|
|
Bericht 5 @ di 17 jun 2008, 10:01
Had deze kritische kijk van je verwacht.
Wat is anders? Niks, techniek om je flits off-camera te gebruiken bestaat al langer, alleen hij is er heel open over. Door die openheid op z'n website en de openheid van de 'aanhangers' is het een hulpmiddel dat je heel wat proberen en mislukte foto's kan besparen.
----------
|
|
|
|
|
Bericht 6 @ di 17 jun 2008, 10:12
Kritische kijk? en hoezo, van mij verwacht?  Dit heeft niks met een kritische kijk te maken. De enige vraag die ik stel, is er iets wat ik over het hoofd zie, wat hier zo bijzonder aan zou zijn, aangezien de flitser los van je camera gebruiken al bestaat zo lang als er camera's en opzetflitsers bestaan. Maar ok, strobisten maar.
|
|
|
|
|
Bericht 7 @ di 17 jun 2008, 11:10
@Anna, ja zo iets  @Paly, ik heb een plu/softbox van Falcon Eyes (zijn er in 65, 90 en 115 cm) voor 24 tot 50 euro zie Fotosg.nl
----------
Canon 400D | Canon A700
Ben altijd op zoek naar leuke en spontane modellen, bezoek m'n website en neem contact met me op...
|
|
|
|
|
Bericht 8 @ di 17 jun 2008, 18:21
Ben er voor mijzelf toch steeds meer tot de conclusie gekomen dat de strobist-manier van fotograferen (dus met meerdere flitsers, paraplu's e.d.) minder goed bij mij past. Omdat ik over een Nikon beschik  vond ik de informatie op de deze site voor mij heel interessant. Het een sluit het ander niet uit. Natuurlijk is de info op de blogspot van The Strobist bruikbaar in combinatie met de info op site van de nikonpracticalsite.blogspot Dit bericht is bewerkt door HenryP op di 17 jun 2008, 18:22
|
|
|
Brons

Gebr.nr: 5279
R: 09 jun 2008
Status: Offline

|
Bericht 9 @ di 17 jun 2008, 18:37
@anna: The site van die man heet gewoon strobist. Hij is een strobist volgens hem omdat hij veel met strobes werkt. Het is niet een bepaalde manier van werken of zo. Eigenlijk net zoals veel mensen HDR(Imaging) verwarren met een effect wat ook met HDR verkregen kan worden. Mensen zien een effect en denken dan HDR terwijl het niets met 32 bit fotografie te maken hoeft te hebben. The strobist geeft wel leuke flitstips op z'n site.
----------
Close the darkroom door, to keep the dark from leaking out.
|
|
|
|
|
Bericht 10 @ di 17 jun 2008, 18:42
@HenryP Is ook zo, het een sluit het ander niet uit. Maar zoals ik gisteren in de dvd gezien heb. Telkens als ze met een beter systeem uitkomen moet je weer investeren in nieuwe flitsers/camera's om er gebruik van te kunnen maken. Die systemen zullen telkens beter worden en op momenten dat het snel moet gaan kan je er goed gebruik van maken. Het is zo als de ingebouwde lichtmeters, die werken ook nog niet perfect, soms zul je belichtingscompensatie moeten toepassen om tot een beter resultaat te komen. @Anna Met een kritische blik is helemaal niks verkeerd, dit is ook geen verwijt, mocht je het zo hebben opgepakt. En ja, de techniek van Off-camera flitsen bestaat al langer en misschien is het een mooi woordje voor iets wat al langer mogelijk was. Maar volgens mij is hele strobist meer dan licht maken met je flitsers. Het is ook elkaar helpen, samen lichtvormers knutselen, die kennis dan delen en verbeteren. Als je in de Flickr groups kijkt en zoekt naar 'strobist' zie je dat er een hele hoop fans zijn.
Ik dacht hier een hoekje te kunnen maken waar ervaringen met materialen gedeeld konden worden. Of misschien de zoektocht naar bepaalde dingen op deze manier te verkorten. Of gewoon ervaringen en problemen te kunnen delen.
----------
|
|
|
|
|
Bericht 11 @ di 17 jun 2008, 19:44
Ik heb 't setje van Lee direct besteld, bedankt voor de tip. Ik wist niet waar ik die kon krijgen. Ik moet nodig weer 's wat gaan doen ermee. Ik heb 3 flitsers, snoots, gobo's en gels van Honlphoto. Ik twijfel nog om ook de nieuwe grids te kopen of zelf met rietjes te gaan knutselen. Ik vind zo'n softbox van Alzo ook wel mooi, maar ik heb deze nog niet in .nl gevonden en volgens mij shippen ze zelf alleen naar US en Canada.
[edit] Ik krijg net een mailtje dat Alzo wel shipt, maar dat kost wel $35,-.[/edit]
Dit bericht is bewerkt door InternEd op di 17 jun 2008, 19:56
|
|
|
|
|
Bericht 13 @ di 17 jun 2008, 20:38
Hmm. Dat scheelt dan uiteindelijk een euro of 5 met de US. Tenzij daar nog invoertax opkomt. Vanuit .de uiteraard niet.
|
|
|
|
|
Bericht 14 @ do 19 jun 2008, 07:38
Zoals sommige mensen wel weten heeft 'David Hobby' een DVDbox uitgebracht met daarop de opname van een workshop. Ik heb nu de eerste twee dvd's bekeken en moet zeggen....die man kan praten, maar ik vind het leerrijk.
----------
|
|
|
|
|
Bericht 15 @ do 19 jun 2008, 07:58
Goed idee, dit topic. Inderdaad is het systeem van losse flitsers niet nieuw, maar wat is dat wel in de fotografie?
Ik vind het in elk geval leuk, dat los flitsen, doe het nog wel te weinig.
----------
if your pictures aren't good enough, you're not close enough
|
|
|
|
|
Bericht 16 @ do 19 jun 2008, 09:00
Triggersystemen:
Top is natuurlijk de pocket wizard (http://www.pocketwizard.com/). Deze zender/ontvanger kost ongeveer ~150 tot 200 euro per stuk en je hebt er natuurlijk minimaal 2 nodig. Wat is er zo goed aan: -ze werken altijd -zijn stevig gebouwd -kunnen ook andersom werken en je toestel aansturen -gaan tot meer dan 500m -32 kanalen
Elinchrom heeft de skyports. Ervaringen kan je aan RobertW vragen. Denk wel dat het een betrouwbaar systeem is.
Dan zijn er ook nog de PT-04 triggers oftewel de ebaytriggers. Dit goedkoop systeem heeft als groot voordeel dat ze vrijwel de goedkoopste radiotriggers zijn. Nadeel is dat ze nogal storingsgevoelig zijn en de kans op missfires is aanzienlijk. Echt stevig zijn ze ook niet gebouwd. Ze zijn wel voorzien van een hotshoe, waar de losse flitser rechtstreeks op geplaatst kan, maar ook van een pc connector. Er zijn verschillende versies te koop afhankelijk van de gebruikte flitsers. Zo zijn er de V1, V2 en V2s versies. Onderling zijn ze niet compatibel heb ik ondervonden.
----------
|
|
|
|
|
Bericht 17 @ do 19 jun 2008, 09:41
Voor de PT-04 triggers zijn op internet allerlei modificaties te vinden om ze meer vermogen / betrouwbaarheid te geven.
(Garanties zijn er natuurlijk niet)
Ik gebruik de PT-04 in elk geval en ben redelijk tevreden. Werken meestal goed, maar soms flitsen m'n flitsers zonder dat ik een opdracht heb gegeven. Tot 1/160 of 1/200 lukt eigelijk altijd wel
----------
Canon 400D | Canon A700
|
|
|
|
|
Bericht 18 @ do 19 jun 2008, 09:53
Ik ben uitermate tevreden over de Skyports. Enig listige punt aan die dingen is de antenne van de zender. Die is nogal dun en als je niet uitkijkt, dan bestaat de kans dat je met de camerariem er achter blijft hangen.
Ik heb ze nu bijna een jaar en ik heb pas drie flitsen gemist (uit bijna 2000 flitsen), maar dat kwam omdat ik te snel wilde en de flitsers nog niet waren bijgeladen.
De pocketwizards hadden mijn voorkeur, maar die zijn een stuk duurder en een stuk groter ook. Je ziet ze op de camera's achter de voetbaldoelen tijdens het EK trouwens.
----------
|
|
|
|
|
Bericht 19 @ do 19 jun 2008, 10:05
De triggermarkt is een markt die in beweging is. Alienbees brengen binnenkort een eigen systeem uit. Met hun Cybersinc zitten ze met de prijs tussen de de elinchrom en ebaytrigger: http://www.alienbees.com/csrb.html
----------
|
|
|
|
|
Bericht 20 @ do 19 jun 2008, 10:26
De trigger is niet eens het probleem, meer het aansluiten van die trigger op je losse reportageflitser. Helaas heeft lang niet elke flitser een aansluiting in de vorm van een minijack, zodat je veroordeeld bent tot zo'n adapterblokje met bijna altijd nèt het verkeerde stekkertje. Kan de soldeerbout ook weer uit de gereedschapkist.
----------
|
|
|
|
|
Bericht 22 @ do 19 jun 2008, 11:30
Net het verkeerde stekkertje: ken het probleem. Bij de ebay triggers zit een kabeltje type: phonejack / PC Heb me enkele korte PC-to-PC kabeltjes gekocht.  @InternEd: die triggers kende ik nog niet; Ervaring ermee?
----------
|
|
|
|
|
Bericht 23 @ do 19 jun 2008, 11:58
Nee, geen ervaring mee. Wel elders gelezen van iemand die ze heeft om een studioflitsset aan te sturen en dat werkt goed. Ik heb (nog geen) triggers. Bij m'n Sony zit wireless flitsen via IR ingebouwd in camera en flitsers. Dus ik heb 't nog niet nodig gehad. Wellicht als ik 'r mee naar buiten ga, want dan schijnt de betrouwbaarheid van IR af te nemen.
|
|
|
|
|
Bericht 24 @ do 19 jun 2008, 12:05
ik heb een dergelijk stekkertje omgebouwd. uiteinde erafgeknipt, draadjes vrijgemaakt, mini-jack eraan, vastgesoldeerd, weer losgehaald (plastic buitenkant vergeten eerst op het draadje te schuiven...) weer vastgesoldeerd, naar Gamma gereden, dit keer voor soldeer mèt harskern, derde soldeerpoging en klaar was Robert
----------
|
|
|
|
|
Bericht 25 @ do 19 jun 2008, 12:32
Wat zijn jullie ervaringen met statieven? Ik gebruikt dit type: xxxx Wegen ongeveer 1kg en gaan 2m hoog. Ze zijn stabiel genoeg voor een losse flitsers met wat hulpstukken, maar met buitenshoots heb ik er toch wat problemen mee. Met een paraplu erop zijn ze al enkele keren omgevallen. Zondag nog een paraplu helemaal paraplu. Stabiliseren door de rugzak erop te plaatsen is bijna onmogelijk door de schuine voetjes. Bij een manfrotto 001 B kan je de steunen horizontaal krijgen en dan je rugzak of dergelijke erop plaatsen om het stabiel te houden.
----------
|
|
|
|
|
Bericht 26 @ do 19 jun 2008, 14:10
Lijkt erg op mijn statiefjes...
Met de 65cm paraplu is ie nog redelijk stabiel, maar met m'n 115cm plu word het merkbaar minder. zeker als ik um 2 meter hoog zet...
----------
Canon 400D | Canon A700
|
|
|

Zilver

Gebr.nr: 4193
R: 25 sep 2007

|
Bericht 27 @ zo 22 jun 2008, 13:00
Leuk dat je hier een strobisthoekje gemaakt hebt Paly! Ik heb me zelf ook net op dit gebied begeven. Heb lang getwijfeld over een studioset, maar vanwege geld- en ruimtegebrek en de wens van een reportageflitser heb ik gekozen om een goede instelbare flitser te kopen, de Sony HVL 42. Ik heb daar nu een standaard en lampstatief (van Falcon Eyes, met het opzetstuk van Manfrotto met daarin ook een parapluhouder) voor, witte flitsparaplu (weerkaatsend, niet doorschijnend), diffusor en ben zelf een verstelbaar reflectiescherm en achtergrond aan het maken en wil van karton nog een snoot maken. Zo kan ik in een kleinere ruimte toch een studioeffect bereiken voor portretten en productfotografie. En ik kan het op locatie gebruiken zoals in de Tuin of ergens anders voor allerlei onderwerpen. En daarnaast heb ik ook meteen mn opzetflitser! Dus dit was voor mij een goede optie. Enige nadeel is dat je geen instellicht hebt, dus je zult wat meer moeten proberen, maar dat kost in ieder geval geen rolletjes. Ik stuur de flitser draadloos aan via de interne flitser van mn Sony A300 en als ik dat licht weg wil filteren schuif ik een zelfgemaakt IR-filter ervoor. Dat is dus gratis draadloos aansturing zonder gedoe met blokjes etc! Ik ben me nu aan het verdiepen in mn nieuwe camera en flitser en ben ook op internet een beetje rond aan het kijken voor tips en informatie  Ik wist eerst ook niet wat nou het verschil was tussen off-camera flitsen en het hele strobistgebeuren. Voor mij is strobist de actieve fangroep die op allerlei manieren heel creatief en gevarieerd omgaat met opzetflitsers en daar hele mooie resultaten mee behalen. De dvd's van hem zijn iig wel een goede tip en ook een softbox voor op de flitser is een goed idee. @Liquid: Bedankt voor de links! Dat was het filmpje met de fruitschaal waarnaar ik op zoek was
----------
Beginnend fotograaf met een Sony A300 Carl Zeiss 16-80mm F3.5-4.5 Tamron 90mm F2.8 1:1 Macro Sigma 120-400 DG APO F4.5-5.6 HSM
|
|
|
|
|
Bericht 28 @ zo 22 jun 2008, 14:07
Hoe heb je nu dat filter gemaakt? Met 't donkere of licht stukje negatief? Ik wil ook nog iets knutselen wat er lekker overheen past, want ik deed 't nu met een knijper, maar die zit een beetje in de weg.
|
|
|

Zilver

Gebr.nr: 4193
R: 25 sep 2007

|
Bericht 29 @ zo 22 jun 2008, 14:20
Ik heb het donkere stukje gebruikt InternEd. Ik moet zeggen dat ik dat wel nog eens wat uitgebreider moet testen, maar heb de externe flitser op 2 meter ofzo gezet en iets gedraaid en toen flitste hij gewoon mee. Ik ben ook nog aan het knutselen hoor, maar vind dat erg leuk om te doen. Ik heb nou een klein vierkantje van het negatief geknipt en door de gaatjes aan de zijkanten een ijzerdraadje gedaan (dus uit 1 stuk door beide rijen gaatjes in een soort u-vorm) en daardoor is het wat steviger en kun je je filter ook nog in een bepaalde vorm buigen. Nu nog iets bedenken waarmee ik de filter makkelijk voor de flitser vast kan zetten en hem ook makkelijk weg kan klappen. Heb heel sterke tape van Tesa gekocht, zwart met een ruwe structuur, beetje zoals de body, dus misschien dat ik hem gewoon op de uitklapklep (leuk woord  ) plak zodat je m omhoog en omlaag kan vouwen, maar als iemand een creatiever idee heeft hoor ik het graag Ik kan bij interesse wel foto's plaatsen van wat ik aan het maken ben. Ben verder bezig met een reflectiescherm van piepschuim en een oud statief, een achtergronddoek van isolatiemateriaal en een snoot voor op de flitser.
----------
Beginnend fotograaf met een Sony A300 Carl Zeiss 16-80mm F3.5-4.5 Tamron 90mm F2.8 1:1 Macro Sigma 120-400 DG APO F4.5-5.6 HSM
|
|
|
|
|
Bericht 30 @ zo 22 jun 2008, 19:46
Ik heb wat zitten knutselen om de kleurgels aan de flits te kunnen bevestigen. Velcro is een oplossing, maar dat lijkt me voor andere dingen, zoals de bevestiging van een omnibounce of lightsphere, niet altijd even praktisch. Bovendien heb ik enkele verschillende flitsers en het zou op ze allemaal moeten werken. Dus heb ik wat met tape en elastiekjes geknutseld.  
----------
|
1 Gebruiker(s) is/zijn dit onderwerp aan het lezen (1 gast(en) en 0 anonieme gebruiker(s))
|
|